Zgodnie z art. 152 § 2 k.k. kto udziela kobiecie ciężarnej pomocy w przerwaniu ciąży z naruszeniem przepisów ustawy lub ją do tego nakłania podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Kobieta ciężarna nie odpowiada karnie za przerwanie ciąży, natomiast udzielenie jej pomocy w takim działaniu z naruszeniem przepisów ustawy, odpowiada w pełni pomocnictwu w znaczeniu art. 18 § 3 k.k31.

Sprawca odpowiada karnie bez względu na to, czy pomoc wzbudziła w kobiecie ciężarnej zamiar aborcji czy tylko upewniła w chęci wykonania tego zabiegu.

Pomoc w przerwaniu ciąży może być zrealizowana w różny sposób np. poprzez dostarczenie narzędzi służących do tego celu, ale także rady lub informacji.

 

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 30 września 2008 r., sygn. akt II AKa 231/08

 

Takim działaniem może być już tylko udzielenie kontaktu telefonicznego do osoby przeprowadzającej zabiegi przerwania ciąży z naruszeniem przepisów ustawy.

 „ (…) istotne jest to, że oskarżony wiedząc o wczesnoporonnych właściwościach leku «(…)», sprzedawał go wyłącznie w celu, o którym mowa w art. 152 § 2 k.k., a więc w celu udzielenia kobietom ciężarnym pomocy w przerwaniu ciąży z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. z 1993 r. nr 17, poz. 78, ze zm.)”

 

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 14 kwietnia 2016 r., sygn. akt II AKa 36/16

Reklama środków poronnych

Kolejnym problemem związanym z nielegalną dystrybucją środków poronnych jest ich naruszająca polskie prawo reklama.

Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

Art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne

 

Reklamą produktu leczniczego będzie także działalność pozornie posiadająca cechy neutralnej informacji, lecz w rzeczywistości ukierunkowana na zachęcenie odbiorców do zakupu danego produktu.

Przykład z broszury organizacji proaborcyjnej:

Za prowadzenie nielegalnej reklamy leków przewiduje się sankcje karne

Rozwiązanie to podyktowane jest potrzebą „zabezpieczenia społeczeństwa przed wpływem reklamy w zakresie stosowania produktów leczniczych; stosowanie produktów leczniczych powinno być uzależnione od wskazań i zaleceń lekarza, a nie sugestii reklamy

L.Wilk, komentarz do art. 129, [w:] Prawo farmaceutyczne. Komentarz, [red.]L. Ogiegło, Warszawa 2018, nb. 1.

Należy podkreślić, że w Polsce żaden produkt leczniczy nie uzyskał dopuszczenia do obrotu ze wskazaniem do aborcji (jako środek poronny)

 

Zawarcie  w treści reklamy informacji dotyczących wskazań, które wykraczają poza oficjalnie zarejestrowany i zawarty w charakterystyce zakres wskazań danego produktu leczniczego zawsze będzie wyczerpywało przedmiotowe znamiona czynu zabronionego opisanego w art. 129 ust. 2 pkt2 PrFarm.

Wyrokiem z 22 października 2020 r. Trybunał Konstytucyjny w istocie przesądził o bezprawności dokonanych w majestacie prawa, kilkunastu tysięcy terminacji nienarodzonych dzieci w oparciu o tzw. przesłankę eugeniczną.

Orzeczenie to stanowi również jasny sygnał dla organów ścigania do szczególnego wzmożenia wysiłku dla ochrony życia nienarodzonych dzieci.

Przegląd prywatności
Stop pigułkom śmierci

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ciasteczka te wspomagają mechanizmy analityczne śledzące odwiedzane strony i podejmowane interakcje, śledzące czas spędzony na stronie oraz zwiększające jakość danych funkcji statystycznych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam ulepszać nasze strony internetowe.

Marketing

Ciasteczka te wspomagają śledzenie efektywności naszych kampanii marketingowych. Włączenie tych ciasteczek pomaga nam lepiej dostosowywać nasze kampanie reklamowane do naszych odbiorców.